De opdracht omvat de herlokalisatie van de kantoren, binnen een beperkt budget en organisatorische wijzigingen van het instituut. Ons voorstel wenst de organisatie te ondersteunen en hun werk positief te beinvloeden. De toegangslobby geeft een knipoog naar de raison d’ệtre van het instituut met hoogwaardige spotverlichting in een neutrale ruimte om kunst in tentoon te stellen, en om een imposante culturele ruimte te creeren die onmiddelijk als de ingang wordt gelezen. Vergaderingen vormen een integraal deel van de werkmethode en deze functionele ruimtes zijn vlakbij de ingang gelokaliseerd samen met het merendeel van de back office functies. We hebben nieuw meubilair geintroduceerd en scheidingswanden, geproduceerd door het Oostenrijkse merk Bene. Deze zijn subtiel geintegreerd a.h.v. een gebalanceerd kleurenpallet voor stoffen bekledingen, gordijnen en tapijten. Bene’s glazen en aluminium scheidingswanden bieden een elegante ruimteverdeling en tegelijkertijd behoudt het visueel overzicht van de organisatie. Diensten zoals printers zijn verzameld, eerder dan ingesloten, om zo de open landschapsstructuur optimaal te behouden. Wanneer men verhuist behoud men graag geliefd meubilair en in dit geval hebben we getracht een coherent interieur te creeren gebaseerd op het bestaande. Eerdere beslissingen hebben ACE een stock nagelaten van klassieke kwaliteitsvolle meubels in een mix van gedateerde kleurpaletten. Het meubilair is voornamelijk van Vitra ontworpen door Charles and Ray Eames en de broers Bouroullec. Dit meubilair werd gerevitaliseerd met nieuwe elementen, wijzigende disposities en waar nodig zijn de werkbladen vervangen met als doel een tijdloos interieur te creeren. In een tweede fase wordt een uitbreiding gepland met cafetaria uitkijken op daktuin en beplant terras.